Siirry pääsisältöön

Sosiaalinen sirkus tuo iloa ja toiminnallisuutta oppimiseen – erityisopettajaopiskelijan kokemuksia

Niina Törmänen
Sosiaalisen sirkuksen käyttö opetuksessa on pedagogista kehittämistä. Se tuo uudenlaisia menetelmiä ja lisää toiminnallisuutta opetukseen ja oppimiseen. Toiminnallisuuden, pelien, harjoitteiden ja yhdessä tekemisen kautta syntyy uusia vuorovaikutuksen tapoja ryhmässä. Siinä jokainen voi osallistua omalla tavallaan yhteiseen toimintaan.

Niina Törmänen on osallistunut sosiaalisen sirkuksen koulutukseen erityisopettajaopintojensa aikana.

Niinan mielestä on tärkeää, että hän itse saa kokeilla sosiaalisen sirkuksen harjoitteita ensin ja vasta sitten toteuttaa niitä yhdessä opiskelijoidensa kanssa. Jos sosiaalista sirkusta ei ole käyttänyt aiemmin, erillinen lista harjoitteista ei Niina mielestään toimi kovin hyvin.

Niina käyttää vuorovaikutukseen ja ryhmäytymiseen liittyviä harjoitteita omassa opetuksessaan lähihoitajaopiskelijoiden kanssa. Niina kertoo, että harjoitteissa kohdataan tasavertaisesti, toimitaan yhdessä ja sen myötä rakentuu kiinteämpi vuorovaikutus ja ryhmähenki vahvistuu. Harjoitteet vaikuttavat siis viestintätaitojen kehittymiseen ja vahvistavat samalla sosiaalisen osaamisen taitoja.

Sosiaalista sirkusta ja toiminnallista tekemistä vähätellään helposti. Kuitenkin niillä on edellä kuvatun lisäksi myös muistamista, oppimista ja ongelmaratkaisua stimuloiva vaikutus.

Niina lähtee opiskelijoiden kanssa liikkeelle pienistä harjoitteista. Harjoitteita voi toteuttaa alkuun turvallisesti ikään kuin pieninä välipaloina opetuksessa. Silloin tavoitteena on poistaa olettamuksia ja luoda avoimempi vuorovaikutus ryhmässä. Kun yhdessä on toimittu jonkin aikaa, opiskelijat ovatkin jo aika rohkeita ja uskaltavat lähteä mukaan kehollisiin ja luottamusta vaativiin harjoituksiin.

Niinan mielestä pedagogiikalla voi vaikuttaa paljon siihen, miten opiskelijat pysyvät mukana ja oppivat. Toiminnallinen oppiminen ja pedagogiikka vaativat aina hyvää suunnittelua, jossa opettajan tulee miettiä huolella tavoitteet, toteutus ja ennakoida tilanteet, joissa ollaan lähekkäin ja läsnä. Opiskelijat tarvitsevat läsnäoloa ja tsemppausta. Toiminnan avulla oppii sekä itsestä että muista sellaisia asioita mitä ei näkisi muuten.

Toiminnallisuus edistää jaksamista ja auttaa omaksumaan uusia asioita opiskelussa ja työssä sekä luo hyviä suhteita kaikkien ryhmän jäsenten välille.

Kuka: Niina Törmänen opiskelee ammatilliseksi erityisopettajaksi Haaga-Helia ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Koulutuksen aikana hän on osallistunut sosiaalisen sirkuksen koulutukseen ja käyttänyt menetelmää omassa työssään. Hän toimii ammatillisena opettajana Careerian lähihoitajakoulutuksessa.

Eija Honkanen, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työhönvalmennusmateriaalia: korttipakka, Seppo-peli ja virtuaaliset vahvuuskortit

  Oppimisen Taika - Sosiaalinen sirkus työelämätaitojen tukena -hankkeen aikana Ammattiopisto Livessä on toteutettu ryhmä- ja yksilötyöhönvalmennuksia Valma- ja Telma-opiskelijoille. Valmennuksissa olemme saaneet todistaa hienoja työllistymiseenkin johtaneita onnistumistarinoita. Valmennusten myötä kehitettiin uutta materiaalia ja uusia toimintatapoja. Keväällä julkaistussa Valokuvatyökirjassa  esiteltiin valokuvan käytön mahdollisuuksia myös osana työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Nappaa tästä postauksesta käyttöösi uutta Oppimisen Taika -hankkeessa kehitettyä työhönvalmennusmateriaalia. Työpaikalla - korttipakka työelämätaitojen oppimisen tueksi Työpaikalla -kortit syntyi tarpeesta käydä työelämän pelisääntöjä toiminnallisesti läpi. Tehtävänä on jaotella toimintakortteja oikeiden otsikoiden alle. Vastaukset eivät ole aina yksiselitteisiä ja käyttökokemusten perusteella kortit herättävät paljon keskustelua esimerkiksi työpaikkojen eroavaisuuksista. Kortit sopivat sekä yksilö- että ry

Sosiaalisen sirkuksen korttipakka on täällä!

Meillä on ilo esitellä Sosiaalisen sirkuksen korttipakka – oppimisen taikaa ja työelämätaitoja. Korttipakka esittelee kattavasti erilaisia sosiaalisen sirkuksen harjoituksia kuvien, videoiden sekä kirjallisten ohjeiden avulla. Korttien takana on Ammattiopisto Liven ja Sirkus Magentan työryhmä. Kaikki korttien valokuvat ja videot on kuvannut Ammattiopisto Liven media-alan perustutkinnon opiskelija Alessia Omeri ja kortit kuvattiin Liven omassa studiossa Kiannonkadun uudessa koulurakennuksessa. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sirkuksen avulla voi kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja, esimerkiksi sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja, omien vahvuuksien tunnistamista, esillä oloa tai vaikkapa uuden oppimista mukaansatempaavalla tavalla. Sirkus sopii kaiken ikäisille ja se soveltuu hyvin henkilöille, joilla on erityisen tuen tarpeita. Kortteja voi hyödyntää opetus- ja ohjaustyössä ja ne mukautuvat monenlaisiin tarpeisiin ja tila

Nyt voit pelata Oppimisen taika -peliä!

Oppimisen taika -hankkeen toiminta koki äkkipysäyksen maaliskuussa 2020, kun koronaviruksesta johtuen kaikki hankkeen toteuttama sosiaalisen sirkuksen toiminta jouduttiin keskeyttämään. Syntyi tyhjiö, jota lähdettiin kuitenkin tarmokkaasti täyttämään kehittämällä aivan uudenlainen sirkusta hyödyntävä peli. Sen tavoitteena on kehittää työelämässä tarvittavia taitoja sosiaalisen sirkuksen keinoin. Pelin ovat luoneet tiiviissä yhteistyössä Liven Oppimisen taika -hankkeen työryhmä sekä Sirkus Magentan taitavat sirkusohjaajat.     Juuri valmistunut peli on suunnattu ensisijaisesti VALMA-koulutuksen käyttöön, mutta sitä voi halutessaan hyödyntää myös perusopetuksessa. Pel iä ja sen toimivuutta TELMA-koulutuksessa tullaan testaamaan Liven TELMA-koulutuksen ryhmissä vielä kevään aikana. Sen pohjalta katsotaan, onko peliä tarpeellista muokata vai soveltuuko se sellaisenaan myös TELMA-koulutukse n opiskelijoille.   Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta