Oppimisen Taika - Sosiaalinen sirkus työelämätaitojen tukena -hankkeen aikana Ammattiopisto Livessä on
toteutettu ryhmä- ja yksilötyöhönvalmennuksia Valma- ja Telma-opiskelijoille. Valmennuksissa
olemme saaneet todistaa hienoja työllistymiseenkin johtaneita
onnistumistarinoita. Valmennusten myötä kehitettiin uutta materiaalia ja
uusia toimintatapoja. Keväällä julkaistussa Valokuvatyökirjassa esiteltiin
valokuvan käytön mahdollisuuksia myös osana työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Nappaa
tästä postauksesta käyttöösi uutta Oppimisen Taika -hankkeessa kehitettyä
työhönvalmennusmateriaalia.
Työpaikalla - korttipakka työelämätaitojen oppimisen tueksi
Työpaikalla -kortit syntyi tarpeesta käydä työelämän pelisääntöjä toiminnallisesti läpi. Tehtävänä on jaotella toimintakortteja oikeiden otsikoiden alle. Vastaukset eivät ole aina yksiselitteisiä ja käyttökokemusten perusteella kortit herättävät paljon keskustelua esimerkiksi työpaikkojen eroavaisuuksista.
Kortit sopivat sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyyn. Niiden avulla voit vahvistaa työelämän pelisääntöjen ymmärrystä ennen työpaikalla tapahtuvaa oppimista.
Esimerkkejä käyttötilanteista:
- Työharjoitteluvalmiuksen varmistaminen yksilöohjauksessa
- Pienryhmissä ryhmän yhteisenä tehtävänä
- Pienryhmissä nopeuskilpailuna (lopuksi huolellinen purku)
- Työelämätaitojen tunnilla keskustelun herättäjänä
Tutustu ja lataa korttipakka käyttöösi https://www.liveopisto.fi/live-media/ty%C3%B6paikalla-korttipakka
Seppo-peli: Työelämän vuoristossa
Ehkä olet lukenut jo Oppimisen Taika -pelistä, joka
rakennettiin koronakevään aikana vaihtoehtoiseksi tavaksi tutustua sosiaalisen
sirkuksen maailmaan. Pelien kehittäminen ei
suinkaan jäänyt siihen, vaan nyt vuorossa on työelämätaitoihin keskittyvä peli. Peli
syntyi tarpeesta kehittää ryhmätyöhönvalmennusta etäopiskeluun soveltuvaan muotoon. Työelämän vuoristossa -peli vie pelaajan
matkalle vuoristoon. Tavoitteena on löytää huippu ja laittaa sinne lippu voiton
merkiksi. Peli on kehitetty yhteistyössä Liven työhönvalmennuksen ammattilaisten kanssa.
Peli sisältää 17 työelämään ja työnhakuun liittyvää tehtävää, jotka nivoutuvat tarinallisesti yhteen. Tehtävissä voit valita luetko vai kuunteletko ohjeistuksen. Esimerkkejä tehtävistä:
-vahvuudet
-työpaikkailmoituksen lukeminen
-kuva ansioluetteloon ja videoesittelyn teko
-työelämän pelisäännöt
-työllistymisen tukimuodot
-yllättävät tilanteet työelämässä
-unelmakartan teko
Opiskelijoiden kommentteja pelistä:
”Opin tekemään video CV:n”
”Pidin, kun sain selvittää enemmän työpaikkahakemuksen
vaatimuksia sen ammatin mukaan, mikä kiinnostaa minua ja mistä unelmoin.”
”Pelin avulla oppi hyvin työelämän asioita”
”Pelistä voisi olla hyötyä kaikissa ammattioppilaitoksissa,
ei vaan erityisammattioppilaitoksissa”
Metropolian toimintaterapeuttiopiskelijat järjestivät yhteiskehittelytilaisuuden peliin liittyen. Yhteiskehittelyyn osallistui 24 henkilöä. Joukossa oli VALMA-opiskelijoita ja -opettajia, toimintaterapeuttiopiskelijoita ja -opettajia sekä VALLI ry:n henkilöstöä. Yhteenveto pelistä:
"Peli saavuttaa VALMA-opiskelijoiden mukaan tavoitteensa, eli tarjoaa opiskelijoille vaihtoehtoisen tavan suorittaa opintojen osia. Opiskelijat kokivat pelin sisällön olevan opettavaista ja hyödyllistä. Hyötyä koettiin myös vapaa-ajan osalta ja peli tarjosi vinkkejä työssäjaksamiseen.
Pelillisyydestä on myös tutkimuksissa havaittu olevan hyötyjä erilaisten oppimishaasteiden kanssa. Opiskelijat kokivat myös pelin olevan erinomainen etäopiskelua ajatellen. Pelin visuaalinen puoli miellytti opiskelijoita.
Pelin kautta opiskelijat pystyivät tutustumaan itseään kiinnostavien työpaikkojen vaatimuksiin. Opiskelijat kokivat pelin sisällön tarjoavan heille hyödyllistä tietoa työnhakua varten ja he oppivat esittelytaitoja sekä työsanastoa.
Ammattilaisista ja toimintaterapeuttiopiskelijoista koostuva ryhmä ajatteli pelin olevan motivoiva ja hauska tapa käsitellä ja pohtia työelämän tavoitteita, ja etenkin pelin visuaalinen ilme nähtiin vahvuutena. Ohjauksessa ja opetuksen välineenä peli nähtiin hyödyllisenä, sillä kysymykset oli mahdollista lukea ääneen, ja peliä voisikin käyttää osana eri opetuskokonaisuuksia."
Miten pelata Työelämän vuoristossa peliä?
Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta. Kirjaudu sivulle seppo.io ja lataa peli käyttöösi. Tähän tarvitset omat Seppo-pelitunnukset. Kun lataat pelin, voit käyttää omaa versiotasi oman asiakasryhmäsi kanssa ja muokata peliä tarpeittesi mukaan. Löydät pelin hakusanalla "työelämän vuoristossa".
Jos sinulla ei ole omia Seppo-pelitunnuksia, et voi ladata peliä omaan käyttöösi, mutta voit testata sitä alla olevilla tunnuksilla. Huomioithan, että joihinkin kysymyksiin vastataan lähettämällä kuva tai video itsestä. Jos et halua olla tunnistettava, voit jättää vastaamatta kyseisiin tehtäviin tai ottaa kuvan/videon niin, ettet ole tunnistettavissa. Vastaukset näkyvät ainoastaan Oppimisen taika -hankkeen työryhmälle.
Peliä voi
käydä testaamassa osoitteessa play.seppo.io,
syöttämällä pelikoodi: ECB6BC ja luomalla oma
nimimerkki/joukkueen nimi. Suosittelemme kuitenkin, että opetuskäyttöön
ladataan Seppo-pelikirjastosta oma peliversio, jolloin vastaukset näkyvät vain
pelin ladanneelle peliohjaajalle. Kirjauduttuasi peliin saat
henkilökohtaisen pelikoodin, jolla pääset myös myöhemmin jatkamaan aloittamaasi
peliä. Henkilökohtainen pelikoodi kannattaa siis ottaa talteen.
Peli on rakennettu Seppo-alustalle ja se on pelattavissa osoitteessa play.seppo.io koodilla: ECB6BC
Virtuaaliset vahvuuskortit
Vahvuuskortit sisältävät 40 kuvallista vahvuutta. Kortit on tarkoitettu vahvuustyöskentelyn tueksi etäopetukseen korvaamaan fyysisiä kortteja. Vahvuuskortit on tehty yhteistyössä Live Palveluiden työhönvalmentajan kanssa.
Kortteja voit käyttää etäopetuksessa/työhönvalmennuksessa esimerkiksi näin:- Lähetä osallistujille linkki vahvuuskortteihin
- Ohjaa osallistujia selaamaan kortit läpi ja valitsemaan niistä 3-5 itseä kuvastavaa vahvuutta.
- Osallistujien tehtävänä on ottaa kuvat valitsemistaan korteista
- Kannusta osallistujia miettimään, miten valitut vahvuudet näkyvät heidän elämässään.
- Bonus! Rohkaise osallistujia videolla esiintymisen harjoitteluun. Anna tehtäväksi kuvata video, jossa osallistuja kertoo omista vahvuuksistaan.
Linkki vahvuuskortteihin https://aolive1.padlet.org/karoliinapitkanen/vahvuuskortit
Innostavia hetkiä korttien ja pelin parissa sekä taianomaista loppuvuotta!
-Karoliina
Tosi hyvää materiaalia opiskelijoiden kanssa tehtävään työhön.
VastaaPoistaTämähän onkin kiva. Millä nämä korttipakat on tehty? Meillä olisi myös ideana kehittää jotain tämmöisiä, ehkäpä PDF-muokkausohjelman avulla onnistuisi? Hieman ovat vaikeita nuo eri ohjelmat minulle. https://mmpro.fi/tuotetiedot
VastaaPoista