”Tiettävästi
ensimmäinen paperille kehitetty valokuva otettiin 1800-luvun alussa.” Näillä
sanoilla alkaa vastajulkaistu ”Saanko
näyttää maailmani sinulle – Oppimisen taikaa valokuvaharjoituksilla”
-työkirja.
Saanko näyttää maailmani sinulle - Oppimisen taikaa valokuvaharjoituksilla |
Valokuvatyökirja
keskittyy valokuvan käyttöön menetelmänä ja välineenä opetuksessa ja
ohjauksessa. Siinä on runsaasti valmiita viiteen eri teemaan jaettuja
harjoituksia, joita voi käyttää sellaisenaan tai soveltaen kaikille
ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Työkirjan ovat koonneet Eija Honkanen ja Henna Heinilä Haaga-Helian ammatillisesta opettajakorkeakoulusta
yhteistyössä Marjo Wredforsin ja Karoliina Pitkäsen kanssa, jotka
toimivat Ammattiopisto Livessä.
Valokuvan
voimauttava käyttö – kokemuksia ohjauksesta
Karoliinan mielestä valokuva on monipuolinen väline ja
menetelmä ohjauksessa. Hän on aiemminkin käyttänyt valokuvaa, mutta nyt hän on
opetellut itse sen uudenlaista käyttöä valokuvan voimauttavaan käyttöön
perehtyen. Karoliina kertoo, että siitä voi seurata vain hyvää ohjaukseen ja
opiskelijalle. Hän kannustaakin näkemään valokuvan voimauttavan mahdollisuuden
ohjauksessa. ”Se on älyttömän hyvä ja
monipuolinen menetelmä, joka tuo jotain todella konkreettista opiskelijalle ja ohjaajalle.
Jotain muuta kuin että vain keskustellaan
tai katsotaan mekaanisesti kuvaa. Lopputuote ei ole valokuva, vaan sen avulla kohtaaminen,
keskustelu ja tilanteisiin palaaminen ovat mahdollisia. Opiskelija voi raottaa
omaa maailmaansa juuri sen verran kuin haluaa ja sellaisena kuin hän sen kokee.”,
Karoliina toteaa.
Rakenteita
opetukseen ja ohjaukseen
Marjo ja Karoliina ovat yhtä mieltä siitä, että valokuvan käyttö
luo struktuuria opetukseen ja ohjaukseen sekä tukee tavoitteellista prosessia. Marjo
kannustaa valokuvan käyttöön rohkeasti soveltaen harjoituksia omaan käyttöön
sopivaksi. Hän kehottaa myös luottamaan opiskelijoihin, heidän osaamiseensa ja
syntyvään prosessiin. Keskustelu valokuvan äärellä on äärettömän tärkeää. Opiskelijan
voi olla alkuun vaikea keksiä sanottavaa. Marjo innostaa opettajaa olemaan mallina
ja avaamaan keskustelua. Valokuvan avulla tehdään ja koetaan yhdessä. Sen
äärellä voi vapaasti havainnoida ja kannustaa. Opettajan tulee huolehtia
kommentoinnin ja kuvien palautteiden tasapuolisuudesta. Toisin sanoen siitä,
että kaikki opiskelijat saavat vuorollaan loistaa.
Kuinka
harjoitukset syntyivät?
Marjo ja Karoliina kehittivät yhdessä Hennan ja Eijan
kanssa valokuvan voimauttavan käytön harjoituksia, jotka ovat nyt kaikkien kiinnostuneiden
käytettävissä työkirjan muodossa. He kokeilivat harjoituksia omassa opetuksessa
ja ohjauksessa sekä kehittivät niitä edelleen. Tämän pohjalta tuotettiin
valokuvan voimauttavaan käyttöön tehtäväkirja, jossa on konkreettisia
harjoituksia opettajan ja opiskelijoiden käyttöön. Marjo koki, että tehtäväkirjan
tekemisen prosessi oli innostava. Perehtyminen valokuvan voimauttavaan käyttöön
ja harjoitusten toteuttaminen toivat uudenlaista haastetta ja mahdollisuuksia omaan
opetukseen. Myös opiskelijat innostuivat harjoitteiden tekemisestä. Marjo koki
saavansa opetukseensa erilaista toiminnallista, ajassa mukana olevaa, jossa todellinen
opiskelijoiden arki ja arjen taidot kohtaavat. Opiskelijat oppivat ajantasaista
osaamista, koska some-maailmassa kuvalla on merkitystä.
Marjon ja Karoliinan työssä valokuvan voimauttava käyttö on
solahtanut osaksi omaa opetusta ja ohjausta. Harjoitusten kokeilu ja
kehittäminen opiskelijoiden kanssa ovat osa arkea. He soveltavat rohkeasti
harjoituksia aidoissa tilanteissa, esim. vuorovaikutukseen liittyen tai tunteiden
merkitystä työelämässä
Työkirja
ladattavissa!
Työkirja on nyt ladattavissa! |
Saanko näyttää maailmani - Oppimisen
taikaa valokuvaharjoituksilla on työkirja valokuvan voimauttavasta
käytöstä. Se sisältää runsain määrin opiskelijoiden kanssa toteutettavia
harjoitteita. Työkirja on ladattavista täältä tai klikkaamalla viereistä kuvaa. Työkirja on vapaasti kaikkien kiinnostuneiden
käytössä.
Toivomme
teille kaikille onnistuneita hetkiä valokuvan voimauttavan käytön parissa!
Teksti:
Eija Honkanen, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kommentit
Lähetä kommentti