Marjo Wredfors |
Marjo otti valokuvan voimaannuttavan menetelmän käyttöön
siten, että hän koosti omille opiskelijoilleen työkirjan monistenippuna, jossa
oli erilaisia tehtäviä. Tehtävät kiinnitettiin tavoitteina jokaisen opiskelijan
omaan HOKSiin (henkilökohtainen osaamisen kehittymissuunnitelma).
Yhtenä esimerkkinä ovat arjen taidot ja sängyn petaus.
Opiskelija petasi oman sänkynsä, otti siitä valokuvan ja lähetti sen
opettajalle. He katsoivat valokuvaa yhdessä ja keskustelivat sängyn
petauksesta. Kuvan avulla, kuvan kautta ja kuvasta on helpompi keskustella
opiskelijan kanssa. Opiskelija on päähenkilö ja hän tulee kuulluksi kertomalla
oman tarinansa sängyn petauksesta. Hän voi raottaa maailmastaan
kuuntelijalle sen mitä hän haluaa. Opettaja on arvostava kuuntelija, joka antaa
kuvasta voimauttavaa palautetta, hän voi tehdä tarkentavia kysymyksiä ja näin
kuvasta päästään keskustelemaan yhdessä.
Ammattiopisto Liven erityisopettaja Marjon ja ohjaaja/valmentaja
Karoliina Pitkäsen mielestä opiskelijat ovat olleet innoissaan valokuvien
ottamisesta ja kuvien voimaannuttavasta käytöstä. Kuva on heille luonnollinen
väline, koska puhelin kulkee mukana joka paikassa ja sillä voi ottaa kuvia.
Somen käyttö on osalle opiskelijoista tuttua jo ennestään.
Karoliina ja Marjo ovat käyttäneet valokuvaa aiemminkin
opetuksessa ja ohjauksessa. Nyt valokuvan käyttö on harkitumpaa,
tavoitteellisempaa ja voimauttava käyttö on tietoisesti mukana, sanoo Karoliina.
Hänelle valokuvan voimauttava käyttö on ollut luontevaa ja helppoa alusta
alkaen. ”Käytämme valokuvaa paljon ja nyt
pysähdymme valokuvan äärelle kuuntelemaan ja keskustelemaan.”, kertoo
Karoliina ja jatkaa: ”Olen ymmärtänyt
pysähtymisen arvon. Koen, että valokuva tuo ohjaukseen struktuuria ja lisää
tietoisemmin tavoitteellista toimintaa. Ohjaus on tasalaatuisempaa riippumatta
ohjaajasta tai opiskelijasta.”
Karoliina Pitkänen |
Karoliina on kokeillut ja kehittänyt omassa työssään työvalmentajana mm. Vahvuuteni
-harjoitusta ja yhdistänyt valokuvan käyttöä työpaikalla tapahtuvaan
oppimiseen.
”Nyt olemme etäopetuksessa
ja valokuvan voimauttava menetelmä on aktiivisessa käytössä.”, toteaa Marjo.
Hän on muokannut valokuvaan liittyviä tehtäviä opiskelijoiden itsenäisempään
käyttöön. Oppimistehtävät ovat monikanavaisia, tekemiseen perustuvia ja
toiminnallisia. Opiskelijan tavoitteena on esim. kattaa lounaspöytä tai
havainnoida kevään merkkejä. Opiskelija ottaa teeman mukaan valokuvia, valitsee
niistä sen, jonka haluaa jakaa ja tekstittää kuvan. Osa kuvista jää opiskelijan
ja opettajan keskinäiseen keskusteluun ja jakamiseen. Osa jaetaan yhteisesti.
Etäopetuksessa Marjo pitää säännöllisiä verkkotapaamisia
opiskelijoilleen päivittäin. Tapaamisissa jokaisella opiskelijalla on oma päivä
valokuvalle ja sen jakamiselle. Sitä varten opiskelija itse valitsee kuvan,
jonka haluaa jakaa muille. Kuvasta kuullaan tarina, sitä katsotaan ja ihaillaan
yhdessä. Marjo pitää erittäin tärkeänä valokuvan ja tarinan ympärillä käytävää
yhteistä keskustelua. Siinä jokainen opiskelija saa vuorollaan raottaa palan
omaa maailmaansa muille - hänen kuvaansa ja maailmaansa arvostetaan. Marjo
painottaa valokuvan äärellä tapahtuvaa tasavertaista kohtaamista, jota hän
pitää äärettömän tärkeänä.
Marjo ja Karoliina kannustavat kaikkia opettajia ja ohjaajia
rohkeasti valokuvan voimaannuttavaan käyttöön!
Kuka: Marjo Wredfors on erityisopettaja ja Karoliina
Pitkänen toimii ohjaajana ja työhönvalmentajana Ammattiopisto Livessä. He ovat
kokeilleet valokuvan voimauttavaa käyttöä omassa opetuksessaan ja olleet mukana
kehittämässä valokuvatyökirjaa. Työkirja valokuvan voimauttavasta käytöstä ja opiskelijoiden
kanssa toteutettavista harjoitteista julkaistaan toukokuussa. Linkki työkirjaan
jaetaan muun muassa tällä blogialustalla ja se on vapaasti kaikkien aiheesta
kiinnostuneiden käytössä.
Teksti: Eija Honkanen, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kommentit
Lähetä kommentti