Oppimisen
taika -hankkeen toiminta koki äkkipysäyksen maaliskuussa 2020, kun koronaviruksesta
johtuen kaikki hankkeen toteuttama sosiaalisen sirkuksen toiminta
jouduttiin keskeyttämään. Syntyi tyhjiö, jota lähdettiin kuitenkin
tarmokkaasti täyttämään kehittämällä aivan uudenlainen sirkusta
hyödyntävä peli. Sen tavoitteena on kehittää työelämässä tarvittavia
taitoja sosiaalisen sirkuksen keinoin. Pelin ovat luoneet tiiviissä
yhteistyössä Liven Oppimisen taika -hankkeen työryhmä sekä Sirkus Magentan taitavat sirkusohjaajat.
Juuri
valmistunut peli on suunnattu ensisijaisesti VALMA-koulutuksen
käyttöön, mutta sitä voi halutessaan hyödyntää myös perusopetuksessa.
Peliä
ja sen toimivuutta TELMA-koulutuksessa tullaan testaamaan Liven
TELMA-koulutuksen ryhmissä vielä kevään aikana. Sen pohjalta katsotaan,
onko peliä tarpeellista muokata vai soveltuuko se sellaisenaan myös TELMA-koulutuksen opiskelijoille.
Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta. Kirjaudu sivulle seppo.io ja lataa peli käyttöösi.
Tähän tarvitset omat Seppo-pelitunnukset. Kun lataat pelin, voit
käyttää omaa versiotasi oman asiakasryhmäsi kanssa ja muokata peliä
tarpeittesi mukaan. Löydät pelin hakusanalla "oppimisen taika".
Jos sinulla ei ole omia Seppo-pelitunnuksia, et voi ladata peliä omaan käyttöösi,
mutta voit testata sitä alla olevilla tunnuksilla. Huomioithan, että
joihinkin kysymyksiin vastataan lähettämällä kuva tai video itsestä. Jos
et halua olla tunnistettava, voit jättää vastaamatta kyseisiin
tehtäviin tai ottaa kuvan/videon niin, ettet ole tunnistettavissa. Vastaukset näkyvät ainoastaan Oppimisen taika- hankeen peliä luoneelle työryhmälle.
Peliä voi käydä testaamassa osoitteessa play.seppo.io, syöttämällä pelikoodi: 7BA6A5 ja luomalla oma nimimerkki/joukkueen nimi. Suosittelemme
kuitenkin, että opetuskäyttöön ladataan Seppo-pelikirjastosta oma
peliversio, jolloin vastaukset näkyvät vain pelin ladanneelle peliohjaajalle. Kirjauduttuasi peliin saat henkilökohtaisen pelikoodin, jolla pääset myös myöhemmin jatkamaan aloittamaasi peliä. Henkilökohtainen pelikoodi kannattaa siis ottaa talteen.
Suosittelemme varaamaan opiskelijoille pelin pelaamiseen runsaasti aikaa ja jakamaan pelaamista useammalle eri päivälle. Henkilöstön kannattaa myös ensin itse testata peliä ennen sen käyttöönottoa opiskelijoiden kanssa.
Peli koostuu kolmesta tasosta, jotka linkittyvät tarinallisesti yhteen:
- Sirkuksen maailmaan: Tavoitteena oppia sirkustaitoja ja innostua kokeilemaan uusia asioita
- Töihin sirkukseen: Tavoitteena pohtia omaa työelämäosaamista ja eri työtehtävissä tarvittavia taitoja (pelin työtehtävät liittyvät Liven opiskelualoihin).
- Sirkustähti: Tavoitteena kehittää luovuutta ja itseilmaisua
Pelin tavoitteena on:
- monipuolistaa opetushenkilöstön työmenetelmiä sekä keinoja kohdata erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita
- juurruttaa työskentelytapoja, joilla vahvistetaan opiskelijoiden itsetuntemusta erityisesti työelämätaitoja silmällä pitäen
- tukea erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden osaamisidentiteetin rakentumista ja näkyväksi tekemistä
- antaa työkaluja etäopetukseen
Peliä on yhteiskehitelty Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttiopiskelijoiden sekä Liven opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa yhteiskehittelytilaisuudessa keväällä 2020. Peli on saanut innostuneen vastaanoton kehittelyyn osallistuneilta. Opiskelijoiden kommentteja:
- Oli kiva tapa opiskella
- Oli kiva, kun piti tehdä asioita eikä vain vastata kysymyksiin
- Suosittelisin peliä luokkakavereille.
- kokonaisarvosana 9-10
- kokonaisarvosana 8
- Tarinallisuus pelissä
Taianomaisia pelihetkiä Oppimisen taika- pelin parissa!
Kommentit
Lähetä kommentti