Siirry pääsisältöön

Nyt voit pelata Oppimisen taika -peliä!

Oppimisen taika -hankkeen toiminta koki äkkipysäyksen maaliskuussa 2020, kun koronaviruksesta johtuen kaikki hankkeen toteuttama sosiaalisen sirkuksen toiminta jouduttiin keskeyttämään. Syntyi tyhjiö, jota lähdettiin kuitenkin tarmokkaasti täyttämään kehittämällä aivan uudenlainen sirkusta hyödyntävä peli. Sen tavoitteena on kehittää työelämässä tarvittavia taitoja sosiaalisen sirkuksen keinoin. Pelin ovat luoneet tiiviissä yhteistyössä Liven Oppimisen taika -hankkeen työryhmä sekä Sirkus Magentan taitavat sirkusohjaajat. 
  
Juuri valmistunut peli on suunnattu ensisijaisesti VALMA-koulutuksen käyttöön, mutta sitä voi halutessaan hyödyntää myös perusopetuksessa. Peliä ja sen toimivuutta TELMA-koulutuksessa tullaan testaamaan Liven TELMA-koulutuksen ryhmissä vielä kevään aikana. Sen pohjalta katsotaan, onko peliä tarpeellista muokata vai soveltuuko se sellaisenaan myös TELMA-koulutuksen opiskelijoille.  

Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta. Kirjaudu sivulle seppo.io ja lataa peli käyttöösi. Tähän tarvitset omat Seppo-pelitunnukset. Kun lataat pelin, voit käyttää omaa versiotasi oman asiakasryhmäsi kanssa ja muokata peliä tarpeittesi mukaan.  Löydät pelin hakusanalla "oppimisen taika".  

Jos sinulla ei ole omia Seppo-pelitunnuksia, et voi ladata peliä omaan käyttöösi, mutta voit testata sitä alla olevilla tunnuksilla. Huomioithan, että joihinkin kysymyksiin vastataan lähettämällä kuva tai video itsestä. Jos et halua olla tunnistettava, voit jättää vastaamatta kyseisiin tehtäviin tai ottaa kuvan/videon niin, ettet ole tunnistettavissa. Vastaukset näkyvät ainoastaan Oppimisen taika- hankeen peliä luoneelle työryhmälle 

Peliä voi käydä testaamassa osoitteessa play.seppo.io, syöttämällä pelikoodi: 7BA6A5 ja luomalla oma nimimerkki/joukkueen nimi. Suosittelemme kuitenkin, että opetuskäyttöön ladataan Seppo-pelikirjastosta oma peliversio, jolloin vastaukset näkyvät vain pelin ladanneelle peliohjaajalle. Kirjauduttuasi peliin saat henkilökohtaisen pelikoodin, jolla pääset myös myöhemmin jatkamaan aloittamaasi peliä. Henkilökohtainen pelikoodi kannattaa siis ottaa talteen. 

Suosittelemme varaamaan opiskelijoille pelin pelaamiseen runsaasti aikaa ja jakamaan pelaamista useammalle eri päivälle. Henkilöstön kannattaa myös ensin itse testata peliä ennen sen käyttöönottoa opiskelijoiden kanssa.  



Peli koostuu kolmesta tasosta, jotka linkittyvät tarinallisesti yhteen:  
  1. Sirkuksen maailmaan: Tavoitteena oppia sirkustaitoja ja innostua kokeilemaan uusia asioita 
  2. Töihin sirkukseen: Tavoitteena pohtia omaa työelämäosaamista ja eri työtehtävissä tarvittavia taitoja (pelin työtehtävät liittyvät Liven opiskelualoihin).  
  3. Sirkustähti: Tavoitteena kehittää luovuutta ja itseilmaisua 
Pelin tavoitteena on:   
  • monipuolistaa opetushenkilöstön työmenetelmiä sekä keinoja kohdata erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita  
  •  juurruttaa työskentelytapoja, joilla vahvistetaan opiskelijoiden itsetuntemusta erityisesti työelämätaitoja silmällä pitäen  
  • tukea erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden osaamisidentiteetin rakentumista ja näkyväksi tekemistä 
  • antaa työkaluja etäopetukseen

Peliä on yhteiskehitelty Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttiopiskelijoiden sekä Liven opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa yhteiskehittelytilaisuudessa keväällä 2020. Peli on saanut innostuneen vastaanoton kehittelyyn osallistuneilta. Opiskelijoiden kommentteja:  
  • Oli kiva tapa opiskella 
  • Oli kiva, kun piti tehdä asioita eikä vain vastata kysymyksiin 
  • Suosittelisin peliä luokkakavereille. 
  • kokonaisarvosana 9-10 
  • kokonaisarvosana 8 
  • Tarinallisuus pelissä 
Taianomaisia pelihetkiä Oppimisen taika- pelin parissa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työhönvalmennusmateriaalia: korttipakka, Seppo-peli ja virtuaaliset vahvuuskortit

  Oppimisen Taika - Sosiaalinen sirkus työelämätaitojen tukena -hankkeen aikana Ammattiopisto Livessä on toteutettu ryhmä- ja yksilötyöhönvalmennuksia Valma- ja Telma-opiskelijoille. Valmennuksissa olemme saaneet todistaa hienoja työllistymiseenkin johtaneita onnistumistarinoita. Valmennusten myötä kehitettiin uutta materiaalia ja uusia toimintatapoja. Keväällä julkaistussa Valokuvatyökirjassa  esiteltiin valokuvan käytön mahdollisuuksia myös osana työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Nappaa tästä postauksesta käyttöösi uutta Oppimisen Taika -hankkeessa kehitettyä työhönvalmennusmateriaalia. Työpaikalla - korttipakka työelämätaitojen oppimisen tueksi Työpaikalla -kortit syntyi tarpeesta käydä työelämän pelisääntöjä toiminnallisesti läpi. Tehtävänä on jaotella toimintakortteja oikeiden otsikoiden alle. Vastaukset eivät ole aina yksiselitteisiä ja käyttökokemusten perusteella kortit herättävät paljon keskustelua esimerkiksi työpaikkojen eroavaisuuksista. Kortit sopivat sekä yksilö- että ry

Sosiaalisen sirkuksen korttipakka on täällä!

Meillä on ilo esitellä Sosiaalisen sirkuksen korttipakka – oppimisen taikaa ja työelämätaitoja. Korttipakka esittelee kattavasti erilaisia sosiaalisen sirkuksen harjoituksia kuvien, videoiden sekä kirjallisten ohjeiden avulla. Korttien takana on Ammattiopisto Liven ja Sirkus Magentan työryhmä. Kaikki korttien valokuvat ja videot on kuvannut Ammattiopisto Liven media-alan perustutkinnon opiskelija Alessia Omeri ja kortit kuvattiin Liven omassa studiossa Kiannonkadun uudessa koulurakennuksessa. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sirkuksen avulla voi kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja, esimerkiksi sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja, omien vahvuuksien tunnistamista, esillä oloa tai vaikkapa uuden oppimista mukaansatempaavalla tavalla. Sirkus sopii kaiken ikäisille ja se soveltuu hyvin henkilöille, joilla on erityisen tuen tarpeita. Kortteja voi hyödyntää opetus- ja ohjaustyössä ja ne mukautuvat monenlaisiin tarpeisiin ja tila