Siirry pääsisältöön

Työhönvalmennusmateriaalia: korttipakka, Seppo-peli ja virtuaaliset vahvuuskortit

 

Oppimisen Taika - Sosiaalinen sirkus työelämätaitojen tukena -hankkeen aikana Ammattiopisto Livessä on toteutettu ryhmä- ja yksilötyöhönvalmennuksia Valma- ja Telma-opiskelijoille. Valmennuksissa olemme saaneet todistaa hienoja työllistymiseenkin johtaneita onnistumistarinoita. Valmennusten myötä kehitettiin uutta materiaalia ja uusia toimintatapoja. Keväällä julkaistussa Valokuvatyökirjassa esiteltiin valokuvan käytön mahdollisuuksia myös osana työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Nappaa tästä postauksesta käyttöösi uutta Oppimisen Taika -hankkeessa kehitettyä työhönvalmennusmateriaalia.

Työpaikalla - korttipakka työelämätaitojen oppimisen tueksi

Työpaikalla -kortit syntyi tarpeesta käydä työelämän pelisääntöjä toiminnallisesti läpi. Tehtävänä on jaotella toimintakortteja oikeiden otsikoiden alle. Vastaukset eivät ole aina yksiselitteisiä ja käyttökokemusten perusteella kortit herättävät paljon keskustelua esimerkiksi työpaikkojen eroavaisuuksista.


Kortit sopivat sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyyn. Niiden avulla voit vahvistaa työelämän pelisääntöjen ymmärrystä ennen työpaikalla tapahtuvaa oppimista.

Esimerkkejä käyttötilanteista:

-          Työharjoitteluvalmiuksen varmistaminen yksilöohjauksessa

-          Pienryhmissä ryhmän yhteisenä tehtävänä

-          Pienryhmissä nopeuskilpailuna (lopuksi huolellinen purku)

-          Työelämätaitojen tunnilla keskustelun herättäjänä

Tutustu ja lataa korttipakka käyttöösi  https://www.liveopisto.fi/live-media/ty%C3%B6paikalla-korttipakka


Seppo-peli: Työelämän vuoristossa

Ehkä olet lukenut jo Oppimisen Taika -pelistä, joka rakennettiin koronakevään aikana vaihtoehtoiseksi tavaksi tutustua sosiaalisen sirkuksen maailmaan. Pelien kehittäminen ei suinkaan jäänyt siihen, vaan nyt vuorossa on työelämätaitoihin keskittyvä peli. Peli syntyi tarpeesta kehittää ryhmätyöhönvalmennusta etäopiskeluun soveltuvaan muotoon. Työelämän vuoristossa -peli vie pelaajan matkalle vuoristoon. Tavoitteena on löytää huippu ja laittaa sinne lippu voiton merkiksi. Peli on kehitetty yhteistyössä Liven työhönvalmennuksen ammattilaisten kanssa.

Peli sisältää 17 työelämään ja työnhakuun liittyvää tehtävää, jotka nivoutuvat tarinallisesti yhteen. Tehtävissä voit valita luetko vai kuunteletko ohjeistuksen. Esimerkkejä tehtävistä:

-vahvuudet
-työpaikkailmoituksen lukeminen
-kuva ansioluetteloon ja videoesittelyn teko
-työelämän pelisäännöt
-työllistymisen tukimuodot
-yllättävät tilanteet työelämässä
-unelmakartan teko

 


Opiskelijoiden kommentteja pelistä:

”Opin tekemään video CV:n”

”Pidin, kun sain selvittää enemmän työpaikkahakemuksen vaatimuksia sen ammatin mukaan, mikä kiinnostaa minua ja mistä unelmoin.”

”Pelin avulla oppi hyvin työelämän asioita”

”Pelistä voisi olla hyötyä kaikissa ammattioppilaitoksissa, ei vaan erityisammattioppilaitoksissa”


Metropolian toimintaterapeuttiopiskelijat järjestivät yhteiskehittelytilaisuuden peliin liittyen. Yhteiskehittelyyn osallistui 24 henkilöä. Joukossa oli VALMA-opiskelijoita ja -opettajia, toimintaterapeuttiopiskelijoita ja -opettajia sekä VALLI ry:n henkilöstöä. Yhteenveto pelistä:

"Peli saavuttaa VALMA-opiskelijoiden mukaan tavoitteensa, eli tarjoaa opiskelijoille vaihtoehtoisen tavan suorittaa opintojen osia. Opiskelijat kokivat pelin sisällön olevan opettavaista ja hyödyllistä. Hyötyä koettiin myös vapaa-ajan osalta ja peli tarjosi vinkkejä työssäjaksamiseen.

Pelillisyydestä on myös tutkimuksissa havaittu olevan hyötyjä erilaisten oppimishaasteiden kanssa. Opiskelijat kokivat myös pelin olevan erinomainen etäopiskelua ajatellen. Pelin visuaalinen puoli miellytti opiskelijoita.

Pelin kautta opiskelijat pystyivät tutustumaan itseään kiinnostavien työpaikkojen vaatimuksiin. Opiskelijat kokivat pelin sisällön tarjoavan heille hyödyllistä tietoa työnhakua varten ja he oppivat esittelytaitoja sekä työsanastoa.

Ammattilaisista ja toimintaterapeuttiopiskelijoista koostuva ryhmä ajatteli pelin olevan motivoiva ja hauska tapa käsitellä ja pohtia työelämän tavoitteita, ja etenkin pelin visuaalinen ilme nähtiin vahvuutena. Ohjauksessa ja opetuksen välineenä peli nähtiin hyödyllisenä, sillä kysymykset oli mahdollista lukea ääneen, ja peliä voisikin käyttää osana eri opetuskokonaisuuksia."

Miten pelata Työelämän vuoristossa peliä?

Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta. Kirjaudu sivulle seppo.io ja lataa peli käyttöösi. Tähän tarvitset omat Seppo-pelitunnukset. Kun lataat pelin, voit käyttää omaa versiotasi oman asiakasryhmäsi kanssa ja muokata peliä tarpeittesi mukaan.  Löydät pelin hakusanalla "työelämän vuoristossa".  

Jos sinulla ei ole omia Seppo-pelitunnuksia, et voi ladata peliä omaan käyttöösi, mutta voit testata sitä alla olevilla tunnuksilla. Huomioithan, että joihinkin kysymyksiin vastataan lähettämällä kuva tai video itsestä. Jos et halua olla tunnistettava, voit jättää vastaamatta kyseisiin tehtäviin tai ottaa kuvan/videon niin, ettet ole tunnistettavissa. Vastaukset näkyvät ainoastaan Oppimisen taika -hankkeen työryhmälle.  

Peliä voi käydä testaamassa osoitteessa play.seppo.io, syöttämällä pelikoodi: ECB6BC ja luomalla oma nimimerkki/joukkueen nimi. Suosittelemme kuitenkin, että opetuskäyttöön ladataan Seppo-pelikirjastosta oma peliversio, jolloin vastaukset näkyvät vain pelin ladanneelle peliohjaajalle. Kirjauduttuasi peliin saat henkilökohtaisen pelikoodin, jolla pääset myös myöhemmin jatkamaan aloittamaasi peliä. Henkilökohtainen pelikoodi kannattaa siis ottaa talteen. 

Peli on rakennettu Seppo-alustalle ja se on pelattavissa osoitteessa play.seppo.io koodilla: ECB6BC 

 

Virtuaaliset vahvuuskortit

Vahvuuskortit sisältävät 40 kuvallista vahvuutta. Kortit on tarkoitettu vahvuustyöskentelyn tueksi etäopetukseen korvaamaan fyysisiä kortteja. Vahvuuskortit on tehty yhteistyössä Live Palveluiden työhönvalmentajan kanssa. 

Kortteja voit käyttää etäopetuksessa/työhönvalmennuksessa esimerkiksi näin:
- Lähetä osallistujille linkki vahvuuskortteihin 
- Ohjaa osallistujia selaamaan kortit läpi ja valitsemaan niistä 3-5 itseä kuvastavaa vahvuutta.  
- Osallistujien tehtävänä on ottaa kuvat valitsemistaan korteista
- Kannusta osallistujia miettimään, miten valitut vahvuudet näkyvät heidän elämässään.
- Bonus! Rohkaise osallistujia videolla esiintymisen harjoitteluun. Anna tehtäväksi kuvata video, jossa osallistuja kertoo omista vahvuuksistaan. 

 Linkki vahvuuskortteihin https://aolive1.padlet.org/karoliinapitkanen/vahvuuskortit


Innostavia hetkiä korttien ja pelin parissa sekä taianomaista loppuvuotta!

-Karoliina


Kommentit

  1. Tosi hyvää materiaalia opiskelijoiden kanssa tehtävään työhön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hieno kuulla, että materiaali tuntuu hyödylliseltä.

      Poista
  2. Tämähän onkin kiva. Millä nämä korttipakat on tehty? Meillä olisi myös ideana kehittää jotain tämmöisiä, ehkäpä PDF-muokkausohjelman avulla onnistuisi? Hieman ovat vaikeita nuo eri ohjelmat minulle. https://mmpro.fi/tuotetiedot

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen sirkuksen korttipakka on täällä!

Meillä on ilo esitellä Sosiaalisen sirkuksen korttipakka – oppimisen taikaa ja työelämätaitoja. Korttipakka esittelee kattavasti erilaisia sosiaalisen sirkuksen harjoituksia kuvien, videoiden sekä kirjallisten ohjeiden avulla. Korttien takana on Ammattiopisto Liven ja Sirkus Magentan työryhmä. Kaikki korttien valokuvat ja videot on kuvannut Ammattiopisto Liven media-alan perustutkinnon opiskelija Alessia Omeri ja kortit kuvattiin Liven omassa studiossa Kiannonkadun uudessa koulurakennuksessa. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sirkuksen avulla voi kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja, esimerkiksi sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja, omien vahvuuksien tunnistamista, esillä oloa tai vaikkapa uuden oppimista mukaansatempaavalla tavalla. Sirkus sopii kaiken ikäisille ja se soveltuu hyvin henkilöille, joilla on erityisen tuen tarpeita. Kortteja voi hyödyntää opetus- ja ohjaustyössä ja ne mukautuvat monenlaisiin tarpeisiin ja tila

Nyt voit pelata Oppimisen taika -peliä!

Oppimisen taika -hankkeen toiminta koki äkkipysäyksen maaliskuussa 2020, kun koronaviruksesta johtuen kaikki hankkeen toteuttama sosiaalisen sirkuksen toiminta jouduttiin keskeyttämään. Syntyi tyhjiö, jota lähdettiin kuitenkin tarmokkaasti täyttämään kehittämällä aivan uudenlainen sirkusta hyödyntävä peli. Sen tavoitteena on kehittää työelämässä tarvittavia taitoja sosiaalisen sirkuksen keinoin. Pelin ovat luoneet tiiviissä yhteistyössä Liven Oppimisen taika -hankkeen työryhmä sekä Sirkus Magentan taitavat sirkusohjaajat.     Juuri valmistunut peli on suunnattu ensisijaisesti VALMA-koulutuksen käyttöön, mutta sitä voi halutessaan hyödyntää myös perusopetuksessa. Pel iä ja sen toimivuutta TELMA-koulutuksessa tullaan testaamaan Liven TELMA-koulutuksen ryhmissä vielä kevään aikana. Sen pohjalta katsotaan, onko peliä tarpeellista muokata vai soveltuuko se sellaisenaan myös TELMA-koulutukse n opiskelijoille.   Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta