Vaikuttavuuden arviointi
Kuva: Sharon McCutcheon Pexels |
Oppimisen taika -hanke keskittyy opiskelijan työelämässä tarvittavien taitojen kehittämiseen soveltavan taiteen avulla. Menetelminä käytetään sosiaalista sirkusta ja viime postauksessa käsiteltyä valokuvan voimauttavaa käyttöä.
Miten onnistumista sitten arvioidaan?
TELMA- ja VALMA- koulutusten opettajat, ohjaajat sekä joukko opiskelijoita osallistuvat sosiaalisen sirkuksen koulutukseen. Tavoitteemme on, että edellä mainitut soveltavan taiteen menetelmät asettuisivat luonnollisiksi osiksi opetushenkilöstön työkalupakkia työelämätaitojen opetuksessa ja ohjauksessa.Tavoitteen toteutumista seuraamme arvioimalla hanketoiminnan vaikuttavuutta osallistuvan havainnoinnin ja stimulated recall – haastatteluiden avulla.
TELMA- ja VALMA- koulutusten opettajat, ohjaajat sekä joukko opiskelijoita osallistuvat sosiaalisen sirkuksen koulutukseen. Tavoitteemme on, että edellä mainitut soveltavan taiteen menetelmät asettuisivat luonnollisiksi osiksi opetushenkilöstön työkalupakkia työelämätaitojen opetuksessa ja ohjauksessa.Tavoitteen toteutumista seuraamme arvioimalla hanketoiminnan vaikuttavuutta osallistuvan havainnoinnin ja stimulated recall – haastatteluiden avulla.
Osallistuva havainnointi
Vaikuttavuuden arvioinnissa on mukana syksyllä 2019 toteutuneen sosiaalisen sirkuksen koulutusryhmän TELMA- ja VALMA -opettajia ja ohjaajia. Arviointityö toteutui käytännössä siten, että olimme tutkijan roolissa mukana TELMA-opettajien ja ohjaajille suunnatussa sosiaalisen sirkuksen koulutuksessa. Kuvasimme erilaisia tilanteita koulutuksen aikana. Kaikki osallistujat olivat tietoisia vaikuttavuuden arvioinnin prosessista ja rooleistamme siinä.
Koulutustilanteissa osallistuimme harjoituksiin, otimme kuvia ja havainnoimme tilanteita ja toimintaa, osallistujien reaktioita ja puhetta. Tallensimme ottamamme kuvat yhteiseen kansioon, jonka jaoimme kaikille vaikuttavuuden arviointiin osallistuville. Näin jokaisella oli mahdollisuus katsoa valokuvia koulutuksen jälkeen omassa rauhassa.
Stimulated recall –haastattelu
Koulutuksen jälkeen järjestämme haastatteluita, jossa palautamme muistiin koulutuksen antia. Apuna käytetään koulutuksessa otettuja kuvia. Näin keskusteluun saadaan palautettua muistikuvia stimulated recall –tyyppisesti. Lisäksi käytämme opettajien ja ohjaajien yhdessä opiskelijoiden kanssa otettuja kuvia opetustilanteista. Valokuvat ovat tärkeässä roolissa koulutuksen ja opetustilanteiden muistiin palauttajina sekä yhteisen keskustelun virittäjinä. Valokuvia käytetään voimauttavasti, mikä tarkoittaa sitä, että haastateltavat saavat itse valita kuvat, joita katsotaan ja joista keskustellaan. Keskustelun sävy on aina positiivinen. Haastattelut toteutetaan kaksivaiheisesti yksilötasolla. Ensimmäisessä keskustellaan opetushenkilöstön omista kokemuksista sosiaalisen sirkuksen koulutuksesta. Toinen haastattelu toteutetaan sitten, kun opettajat ja ohjaajat ovat itse soveltaneet sosiaalisen sirkuksen oppeja omien opiskelijoidensa kanssa. Haastattelussa opettajat ja ohjaajat kertovat opiskelijoiden valitsemien kuvien avulla oman näkemyksensä siitä, miten sosiaalinen sirkus menetelmänä vaikuttaa opiskelijan osaamisidentiteetin vahvistumiseen.
Keväällä 2020 toteutetaan vielä yhteinen keskustelu, jossa arvioidaan koko prosessia ja soveltavan taiteen menetelmien käyttöä osana työelämätaitojen opettamista.
Vaikuttamisen mahdollisuus
Vaikuttavuuden arvioinnin tähänastinen prosessi on antanut vahvoja merkkejä siitä, että sosiaalinen sirkus ja valokuvan voimauttava käyttö vaikuttavat erittäin positiivisesti opiskelijoiden osaamisidentiteetin vahvistumiseen. Opiskelijat ovat selvästi rohkeampia sosiaalisissa tilanteissa ja lisäksi itsesäätelytaidot vahvistuvat, sillä harjoituksiin osallistutaan sellaisella intensiteetillä ja tavalla kuin itse haluaa. Ohjaajat tukevat samalla opiskelijoita kokeilemaan ja haastamaan itseään.
Aineiston analyysi ja haastattelut jatkuvat vielä kevään ajan ja kesällä 2020 julkaisemme Oppimisen taika -hankkeen vaikuttavuuden arvioinnin tulokset.
Ystävänpäiväterveisin,
Eija ja Henna Haaga-Helian ammatillisesta opettajakorkeakoulusta
Kommentit
Lähetä kommentti