Siirry pääsisältöön

Kaikki vaikuttaa kaikkeen - mutta miten sitä arvioidaan?


Vaikuttavuuden arviointi

Kuva: Sharon McCutcheon Pexels
Oppimisen taika -hanke keskittyy opiskelijan työelämässä tarvittavien taitojen kehittämiseen soveltavan taiteen avulla. Menetelminä käytetään sosiaalista sirkusta ja viime postauksessa käsiteltyä valokuvan voimauttavaa käyttöä

Miten onnistumista sitten arvioidaan?
TELMA- ja VALMA- koulutusten opettajat, ohjaajat sekä joukko opiskelijoita osallistuvat sosiaalisen sirkuksen koulutukseen. Tavoitteemme on, että edellä mainitut soveltavan taiteen menetelmät asettuisivat luonnollisiksi osiksi opetushenkilöstön työkalupakkia työelämätaitojen opetuksessa ja ohjauksessa.Tavoitteen toteutumista seuraamme arvioimalla hanketoiminnan vaikuttavuutta osallistuvan havainnoinnin ja stimulated recall – haastatteluiden avulla.

Osallistuva havainnointi
Vaikuttavuuden arvioinnissa on mukana syksyllä 2019 toteutuneen sosiaalisen sirkuksen koulutusryhmän TELMA- ja VALMA -opettajia ja ohjaajia. Arviointityö toteutui käytännössä siten, että olimme tutkijan roolissa mukana TELMA-opettajien ja ohjaajille suunnatussa sosiaalisen sirkuksen koulutuksessa. Kuvasimme erilaisia tilanteita koulutuksen aikana. Kaikki osallistujat olivat tietoisia vaikuttavuuden arvioinnin prosessista ja rooleistamme siinä.
Koulutustilanteissa osallistuimme harjoituksiin, otimme kuvia ja havainnoimme tilanteita ja toimintaa, osallistujien reaktioita ja puhetta. Tallensimme ottamamme kuvat yhteiseen kansioon, jonka jaoimme kaikille vaikuttavuuden arviointiin osallistuville. Näin jokaisella oli mahdollisuus katsoa valokuvia koulutuksen jälkeen omassa rauhassa.

Stimulated recall –haastattelu
Koulutuksen jälkeen järjestämme haastatteluita, jossa palautamme muistiin koulutuksen antia. Apuna käytetään koulutuksessa otettuja kuvia. Näin keskusteluun saadaan palautettua muistikuvia stimulated recall –tyyppisesti. Lisäksi käytämme opettajien ja ohjaajien yhdessä opiskelijoiden kanssa otettuja kuvia opetustilanteista. Valokuvat ovat tärkeässä roolissa koulutuksen ja opetustilanteiden muistiin palauttajina sekä yhteisen keskustelun virittäjinä. Valokuvia käytetään voimauttavasti, mikä tarkoittaa sitä, että haastateltavat saavat itse valita kuvat, joita katsotaan ja joista keskustellaan. Keskustelun sävy on aina positiivinen. Haastattelut toteutetaan kaksivaiheisesti yksilötasolla. Ensimmäisessä keskustellaan opetushenkilöstön omista kokemuksista sosiaalisen sirkuksen koulutuksesta. Toinen haastattelu toteutetaan sitten, kun opettajat ja ohjaajat ovat itse soveltaneet sosiaalisen sirkuksen oppeja omien opiskelijoidensa kanssa. Haastattelussa opettajat ja ohjaajat kertovat opiskelijoiden valitsemien kuvien avulla oman näkemyksensä siitä, miten sosiaalinen sirkus menetelmänä vaikuttaa opiskelijan osaamisidentiteetin vahvistumiseen.

Keväällä 2020 toteutetaan vielä yhteinen keskustelu, jossa arvioidaan koko prosessia ja soveltavan taiteen menetelmien käyttöä osana työelämätaitojen opettamista.


Vaikuttamisen mahdollisuus
Vaikuttavuuden arvioinnin tähänastinen prosessi on antanut vahvoja merkkejä siitä, että sosiaalinen sirkus ja valokuvan voimauttava käyttö vaikuttavat erittäin positiivisesti opiskelijoiden osaamisidentiteetin vahvistumiseen. Opiskelijat ovat selvästi rohkeampia sosiaalisissa tilanteissa ja lisäksi itsesäätelytaidot vahvistuvat, sillä harjoituksiin osallistutaan sellaisella intensiteetillä ja tavalla kuin itse haluaa. Ohjaajat tukevat samalla opiskelijoita kokeilemaan ja haastamaan itseään.

Aineiston analyysi ja haastattelut jatkuvat vielä kevään ajan ja kesällä 2020 julkaisemme Oppimisen taika -hankkeen vaikuttavuuden arvioinnin tulokset.

Ystävänpäiväterveisin, 

Eija ja Henna Haaga-Helian ammatillisesta opettajakorkeakoulusta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen sirkuksen korttipakka on täällä!

Meillä on ilo esitellä Sosiaalisen sirkuksen korttipakka – oppimisen taikaa ja työelämätaitoja. Korttipakka esittelee kattavasti erilaisia sosiaalisen sirkuksen harjoituksia kuvien, videoiden sekä kirjallisten ohjeiden avulla. Korttien takana on Ammattiopisto Liven ja Sirkus Magentan työryhmä. Kaikki korttien valokuvat ja videot on kuvannut Ammattiopisto Liven media-alan perustutkinnon opiskelija Alessia Omeri ja kortit kuvattiin Liven omassa studiossa Kiannonkadun uudessa koulurakennuksessa. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sirkuksen avulla voi kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja, esimerkiksi sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja, omien vahvuuksien tunnistamista, esillä oloa tai vaikkapa uuden oppimista mukaansatempaavalla tavalla. Sirkus sopii kaiken ikäisille ja se soveltuu hyvin henkilöille, joilla on erityisen tuen tarpeita. Kortteja voi hyödyntää opetus- ja ohjaustyössä ja ne mukautuvat monenlaisiin tarpeisiin ja tila...

Työhönvalmennusmateriaalia: korttipakka, Seppo-peli ja virtuaaliset vahvuuskortit

  Oppimisen Taika - Sosiaalinen sirkus työelämätaitojen tukena -hankkeen aikana Ammattiopisto Livessä on toteutettu ryhmä- ja yksilötyöhönvalmennuksia Valma- ja Telma-opiskelijoille. Valmennuksissa olemme saaneet todistaa hienoja työllistymiseenkin johtaneita onnistumistarinoita. Valmennusten myötä kehitettiin uutta materiaalia ja uusia toimintatapoja. Keväällä julkaistussa Valokuvatyökirjassa  esiteltiin valokuvan käytön mahdollisuuksia myös osana työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Nappaa tästä postauksesta käyttöösi uutta Oppimisen Taika -hankkeessa kehitettyä työhönvalmennusmateriaalia. Työpaikalla - korttipakka työelämätaitojen oppimisen tueksi Työpaikalla -kortit syntyi tarpeesta käydä työelämän pelisääntöjä toiminnallisesti läpi. Tehtävänä on jaotella toimintakortteja oikeiden otsikoiden alle. Vastaukset eivät ole aina yksiselitteisiä ja käyttökokemusten perusteella kortit herättävät paljon keskustelua esimerkiksi työpaikkojen eroavaisuuksista. Kortit sopivat sekä yksilö...

Valokuvatyökirja on nyt julkaistu!

”Tiettävästi ensimmäinen paperille kehitetty valokuva otettiin 1800-luvun alussa.” Näillä sanoilla alkaa vastajulkaistu ” Saanko näyttää maailmani sinulle – Oppimisen taikaa valokuvaharjoituksilla ” -työkirja. Saanko näyttää maailmani sinulle - Oppimisen taikaa valokuvaharjoituksilla Valokuvatyökirja keskittyy valokuvan käyttöön menetelmänä ja välineenä opetuksessa ja ohjauksessa. Siinä on runsaasti valmiita viiteen eri teemaan jaettuja harjoituksia, joita voi käyttää sellaisenaan tai soveltaen kaikille ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Työkirjan ovat koonneet Eija Honkanen ja Henna Heinilä Haaga-Helian ammatillisesta opettajakorkeakoulusta yhteistyössä Marjo Wredforsin ja Karoliina Pitkäsen kanssa, jotka toimivat Ammattiopisto Livessä. Valokuvan voimauttava käyttö – kokemuksia ohjauksesta Karoliinan mielestä valokuva on monipuolinen väline ja menetelmä ohjauksessa. Hän on aiemminkin käyttänyt valokuvaa, mutta nyt hän on opetellut itse sen uudenlaista käy...