Oppimisen
taika -hankkeessa kehitetään opiskelijoiden työelämässä tarvitsemia taitoja
soveltavan taiteen keinoin. Menetelminä hyödynnetään sosiaalista sirkusta ja
valokuvan voimauttavaa käyttöä.
Tässä postauksessa kerromme tarkemmin valokuvan voimauttavasta käytöstä.
Miksi
valokuvaa käytetään?
Sosiaalisen
sirkuksen ja valokuvan voimauttavan käytön avulla opiskelijaa tuetaan ja
rohkaistaan uusien ja erilaisten harjoitteiden tekemiseen. Menetelmien käyttö
on turvallista ja hauskaa. Samalla opiskelija kohtaa haasteita ja tekee omaa
osaamistaan näkyväksi sekä itselle että toisille. Opiskelussa ja työelämässä
tarvittava itsetuntemus, sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmässä toimimisen
taidot kehittyvät kuin itsestään näiden menetelmien avulla.
Kenelle menetelmä sopii?
Hankkeessa on mukana TELMA- ja
VALMA -koulutuksessa toimivia opettajia ja ohjaajia, jotka saavat koulutuksen
sosiaalisen sirkuksen menetelmään. Osa näistä opettajista ja ohjaajista on jo saanut myös koulutuksen valokuvan voimauttavaan käyttöön. Valokuvakoulutuksessa
tutustutaan valokuvan voimauttavan käytön periaatteisiin ja tehdään
omakohtainen harjoitus oman osaamisen näkyväksi tekemisestä kuvien avulla.
Harjoitukset puretaan yhdessä ja niitä tarkastellaan arvostavan kuuntelun ja
voimauttavan palautteen periaatteiden mukaisesti. Tavoitteena on antaa
opettajille ja ohjaajille omakohtainen kokemus siitä, miten valokuviin liittyvä
arvostava kuuntelu ja voimauttava palaute tukevat ihmisen itsetuntemusta,
itsearvostusta ja itseluottamusta, tukien näin opiskelijan osaamisidentiteetin
rakentamista.
Mitä
valokuvan voimauttava käyttö antaa opiskelijalle ja ohjaajalle?
Valokuvan
avulla voidaan siis luoda tavoitteita, tarkastella omaa osaamista ja itseään.
Jokainen
haluaa tulla kohdatuksi tasavertaisesti, aidosti ja saada arvostavaa
palautetta. Valokuvan avulla tämä on mahdollista. Lisäksi yksilöllisyyden tunne
vahvistuu, sillä jokainen saa itse määrittää mitä valokuvia hänestä otetaan ja
mitä kuvia katsotaan yhdessä. Kun valokuvia katsotaan voimauttavasti, jokainen
tulee nähdyksi ja näkyväksi siten kuin itse haluaa.
Kyse
on itsemäärittelyn oikeudesta, joka osaltaan lisää ja vahvistaa osallistujan
merkityksellisyyden tunnetta. Merkityksen näkökulmasta juuri osallistuminen ja
yhteenkuuluvuus ovat ihmiselle tärkeitä elementtejä. Näitä tukemalla voidaan
vahvistaa esimerkiksi opiskelijan opintoihin ja työhön sitoutumista.
Miten valokuvaa voi hyödyntää
työelämätaitojen kehittämisessä?
Oppimisen
taika -hankkeessa valokuvaa käytetään myös keskeisten työelämätaitojen, kuten
oman toiminnan, sosiaalisen vuorovaikutuksen, ryhmässä olemisen ja osaamisen
tarkasteluun, osittamiseen ja kehittämiseen. Opettajat ja ohjaajat kokeilevat
ja kehittävät valokuvan voimauttavaa käyttöä harjoitteiden avulla. He
toteuttavat keskeisiin työelämätaitoihin liittyviä valokuvaharjoitteita omassa
opetuksessaan. Harjoitteita kehitetään, testataan sekä arvioidaan yhdessä.
Mistä saa lisätietoa valokuvan
voimauttavasta käytöstä?
Yhteiskehittelyn
pohjalta kootaan työkirja valokuvan voimauttavasta käytöstä ja opiskelijoiden
kanssa toteutettavista harjoitteista. Työkirja antaa valmiudet kokeilla
harjoitteita omassa työssä. Julkaisun on tarkoitus valmistua loppukeväästä ja
linkki jaetaan muun muassa tällä blogialustalla ja se on vapaasti kaikkien
aiheesta kiinnostuneiden käytössä.
Hankkeessa
toteutetaan kaiken edellä mainitun lisäksi myös vaikuttavuuden arviointi, jossa
käytetään valokuvaa dokumentoinnin ja arvostavan kuuntelun välineenä.
Vaikuttavuuden arvioinnista ja sen toteutuksesta kerrotaan seuraavassa
blogissa. Pysy kuulolla!
Tammikuisin
terveisin,
Eija
Honkanen ja Henna Heinilä Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta
Kommentit
Lähetä kommentti