![]() |
Minna Korpi |
Minna työskentelee opinto-ohjaajana
ja hänen mielestään kaikki sosiaalisen sirkuksen harjoitukset ovat helppo
kiinnittää opiskelijan oppimiseen ja ohjaamiseen. Niissä on valtavasti
mahdollisuuksia soveltaa harjoituksia opinto-ohjauksen tavoitteisiin yhdessä
opiskelijoiden kanssa.
Minna aloittaa opinto-ohjaustuokion opiskelijoiden kanssa
siten, että yhdessä heitetään erivärisiä huiveja ilmaan ja niitä otetaan kiinni. Huiveihin on kiinnitetty pieniä lappuja, joihin on kirjoitettu
erilaisia päivän ohjauskeskusteluun liittyviä teemoja, esim. miltä työelämä näyttää nuoren näkökulmasta, mistä innostun, saavuttaakseni
tavoitteeni minun tulee vielä…
Kun opiskelija saa huivin kiinni, hän istuu alas ja pohtii teemaa ensin itsekseen. Sen jälkeen asiasta puhutaan yhdessä
muiden opiskelijoiden kanssa. Harjoitus tukee jokaisen opiskelijan
aktiivisempaa osallistumista. Keskusteluissa päästään pohtimaan yhteisiä
opiskeluun, elämään, työhön ja uraan liittyviä asioita aidosti yhdessä.
Sosiaalisen sirkuksen menetelmät sopivat Minnan mielestä keskustelun
virittämiseen ja niiden avulla voidaan kannustaa opiskelijoita avoimempaan
keskusteluun.
Minna yhdistää harjoituksiin vielä ripauksen
tarinallisuutta, jolloin opiskelijoilla vahvistuu tunne aidosta kohtaamisesta
ja kuuntelemisesta oman yksilöllisen tarinan kautta.
Ammatillisen koulutuksen aikana opinto-ohjauksessa keskeisiä
tavoitteita ovat mm. itsetuntemus, sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistaminen
ja työelämävalmiudet. Lähtökohtana nähdään opiskelijan omat vahvuudet ja
osaaminen sekä se, miten ne näkyvät omassa elämässä, opinnoissa ja työelämässä.
Tällaisissa opinto-ohjaukseen liittyvissä toiminnallisissa harjoituksissa
voidaan Minnan mukaan kohdata toinen ihminen avoimemmin. Harjoitukset tuovat
esille osaamista ja sitä mitä pitää vielä oppia. Sosiaalisen sirkuksen
harjoituksissa voi jokainen osallistua omalla tavallaan. Siellä saa rauhassa
onnistua ja epäonnistua. Sosiaalinen sirkus on iloa ja välittömyyttä
kohtaamisissa.
Opinto-ohjaukseen tarvitaan Minnan mukaan toiminnallisuutta.
Yhdessä tekeminen ja toiminta auttavat ajattelemaan, keskustelemaan ja
toimimaan yhdessä. Minna kertookin, että opinto-ohjaus tarvitsee toiminnallisia
menetelmiä ja hän suosittelee sosiaalista sirkusta yhdeksi ohjauksen
menetelmäksi kaikille opinto-ohjaajille.
Kuka: Minna Korpi opiskelee ammatilliseksi
erityisopettajaksi Haaga-Helia ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Koulutuksen aikana hän on osallistunut sosiaalisen sirkuksen koulutukseen ja
käyttänyt menetelmää omassa työssään. Minna työskentelee Ammattiopisto Livessä
opinto-ohjaajana.
Teksti: Eija Honkanen, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kommentit
Lähetä kommentti