Siirry pääsisältöön

Sosiaalisesta sirkuksesta saa iloa, huumoria ja välittömyyttä opinto-ohjaukseen




Minna Korpi
Minna työskentelee opinto-ohjaajana ja hänen mielestään kaikki sosiaalisen sirkuksen harjoitukset ovat helppo kiinnittää opiskelijan oppimiseen ja ohjaamiseen. Niissä on valtavasti mahdollisuuksia soveltaa harjoituksia opinto-ohjauksen tavoitteisiin yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Minna aloittaa opinto-ohjaustuokion opiskelijoiden kanssa siten, että yhdessä heitetään erivärisiä huiveja ilmaan ja niitä otetaan kiinni. Huiveihin on kiinnitetty pieniä lappuja, joihin on kirjoitettu erilaisia päivän ohjauskeskusteluun liittyviä teemoja, esim. miltä työelämä näyttää nuoren näkökulmasta, mistä innostun, saavuttaakseni tavoitteeni minun tulee vielä… 

Kun opiskelija saa huivin kiinni, hän istuu alas ja pohtii teemaa ensin itsekseen. Sen jälkeen asiasta puhutaan yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Harjoitus tukee jokaisen opiskelijan aktiivisempaa osallistumista. Keskusteluissa päästään pohtimaan yhteisiä opiskeluun, elämään, työhön ja uraan liittyviä asioita aidosti yhdessä. Sosiaalisen sirkuksen menetelmät sopivat Minnan mielestä keskustelun virittämiseen ja niiden avulla voidaan kannustaa opiskelijoita avoimempaan keskusteluun.

Minna yhdistää harjoituksiin vielä ripauksen tarinallisuutta, jolloin opiskelijoilla vahvistuu tunne aidosta kohtaamisesta ja kuuntelemisesta oman yksilöllisen tarinan kautta.
Ammatillisen koulutuksen aikana opinto-ohjauksessa keskeisiä tavoitteita ovat mm. itsetuntemus, sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistaminen ja työelämävalmiudet. Lähtökohtana nähdään opiskelijan omat vahvuudet ja osaaminen sekä se, miten ne näkyvät omassa elämässä, opinnoissa ja työelämässä. Tällaisissa opinto-ohjaukseen liittyvissä toiminnallisissa harjoituksissa voidaan Minnan mukaan kohdata toinen ihminen avoimemmin. Harjoitukset tuovat esille osaamista ja sitä mitä pitää vielä oppia. Sosiaalisen sirkuksen harjoituksissa voi jokainen osallistua omalla tavallaan. Siellä saa rauhassa onnistua ja epäonnistua. Sosiaalinen sirkus on iloa ja välittömyyttä kohtaamisissa.

Opinto-ohjaukseen tarvitaan Minnan mukaan toiminnallisuutta. Yhdessä tekeminen ja toiminta auttavat ajattelemaan, keskustelemaan ja toimimaan yhdessä. Minna kertookin, että opinto-ohjaus tarvitsee toiminnallisia menetelmiä ja hän suosittelee sosiaalista sirkusta yhdeksi ohjauksen menetelmäksi kaikille opinto-ohjaajille.

Kuka: Minna Korpi opiskelee ammatilliseksi erityisopettajaksi Haaga-Helia ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Koulutuksen aikana hän on osallistunut sosiaalisen sirkuksen koulutukseen ja käyttänyt menetelmää omassa työssään. Minna työskentelee Ammattiopisto Livessä opinto-ohjaajana.


Teksti: Eija Honkanen, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työhönvalmennusmateriaalia: korttipakka, Seppo-peli ja virtuaaliset vahvuuskortit

  Oppimisen Taika - Sosiaalinen sirkus työelämätaitojen tukena -hankkeen aikana Ammattiopisto Livessä on toteutettu ryhmä- ja yksilötyöhönvalmennuksia Valma- ja Telma-opiskelijoille. Valmennuksissa olemme saaneet todistaa hienoja työllistymiseenkin johtaneita onnistumistarinoita. Valmennusten myötä kehitettiin uutta materiaalia ja uusia toimintatapoja. Keväällä julkaistussa Valokuvatyökirjassa  esiteltiin valokuvan käytön mahdollisuuksia myös osana työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Nappaa tästä postauksesta käyttöösi uutta Oppimisen Taika -hankkeessa kehitettyä työhönvalmennusmateriaalia. Työpaikalla - korttipakka työelämätaitojen oppimisen tueksi Työpaikalla -kortit syntyi tarpeesta käydä työelämän pelisääntöjä toiminnallisesti läpi. Tehtävänä on jaotella toimintakortteja oikeiden otsikoiden alle. Vastaukset eivät ole aina yksiselitteisiä ja käyttökokemusten perusteella kortit herättävät paljon keskustelua esimerkiksi työpaikkojen eroavaisuuksista. Kortit sopivat sekä yksilö- että ry

Sosiaalisen sirkuksen korttipakka on täällä!

Meillä on ilo esitellä Sosiaalisen sirkuksen korttipakka – oppimisen taikaa ja työelämätaitoja. Korttipakka esittelee kattavasti erilaisia sosiaalisen sirkuksen harjoituksia kuvien, videoiden sekä kirjallisten ohjeiden avulla. Korttien takana on Ammattiopisto Liven ja Sirkus Magentan työryhmä. Kaikki korttien valokuvat ja videot on kuvannut Ammattiopisto Liven media-alan perustutkinnon opiskelija Alessia Omeri ja kortit kuvattiin Liven omassa studiossa Kiannonkadun uudessa koulurakennuksessa. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sirkuksen avulla voi kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja, esimerkiksi sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja, omien vahvuuksien tunnistamista, esillä oloa tai vaikkapa uuden oppimista mukaansatempaavalla tavalla. Sirkus sopii kaiken ikäisille ja se soveltuu hyvin henkilöille, joilla on erityisen tuen tarpeita. Kortteja voi hyödyntää opetus- ja ohjaustyössä ja ne mukautuvat monenlaisiin tarpeisiin ja tila

Nyt voit pelata Oppimisen taika -peliä!

Oppimisen taika -hankkeen toiminta koki äkkipysäyksen maaliskuussa 2020, kun koronaviruksesta johtuen kaikki hankkeen toteuttama sosiaalisen sirkuksen toiminta jouduttiin keskeyttämään. Syntyi tyhjiö, jota lähdettiin kuitenkin tarmokkaasti täyttämään kehittämällä aivan uudenlainen sirkusta hyödyntävä peli. Sen tavoitteena on kehittää työelämässä tarvittavia taitoja sosiaalisen sirkuksen keinoin. Pelin ovat luoneet tiiviissä yhteistyössä Liven Oppimisen taika -hankkeen työryhmä sekä Sirkus Magentan taitavat sirkusohjaajat.     Juuri valmistunut peli on suunnattu ensisijaisesti VALMA-koulutuksen käyttöön, mutta sitä voi halutessaan hyödyntää myös perusopetuksessa. Pel iä ja sen toimivuutta TELMA-koulutuksessa tullaan testaamaan Liven TELMA-koulutuksen ryhmissä vielä kevään aikana. Sen pohjalta katsotaan, onko peliä tarpeellista muokata vai soveltuuko se sellaisenaan myös TELMA-koulutukse n opiskelijoille.   Peli löytyy julkisena versiona Seppo-kirjastosta